تفسیر البیان
علامه طباطبایی (10)
? نگاهی دوباره به تفسیر البیان اثر فراموش شده علامه طباطبایی
? گفتوگو با حجةالاسلام والمسلمین محمود رجبی
? علامه طباطبایی از جمله عالمانی است که در زمینههای مختلف دینی آثار فراوانی دارد. علامه در دهه چهارم حیات خود، تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث والقرآن» نگاشتهاند…
روش شناسی تفسیر البیان
حجةالاسلام والمسلمین محمود رجبی
? ضرورت دارد تا راجع به روششناسی تفسیر روایی البیان و راهکارهایی که مرحوم علامه برای ایجاد هماهنگی بین آیات و روایات بکار گرفتهاند، یک تحقیق جامع و مستوفی صورت بگیرد، و بهعنوان یک حوزه جدید بحثهای قرآنی و حدیثی مطرح کرد.
این امر موجب احیای خود روایات خواهد شد، یعنی از حمل بیجهت روایان منقوله بر جعلی بودن و اسراییلی بودن پیشگیری شود.
? آیةالله استادی هم میفرمودند: که شاید در بحث اسرائیلیات کسانی دامن زده باشند که یکسری از روایات ما را بیارزش کنند و با این حربه بهصورت کلی نمیشود هر چیزی را رد کرد باید ابتدا بررسی جامع صورت بگیرد و هماهنگی بین روایات یا آیات صورت بگیرد و اگر بهجایی رسیدیم که یک روایات مخالف آیات است و هیچوجه جمعی ندارد و یا اگر بخواهیم برایش وجه جمع پیدا کنیم وجه جمع نامعقول است، و از طرف دیگر ببینیم که در تعالیم یهود و بنیاسرائیل آمده است یا قراین دیگری یافتیم قائل به جعلی بودن آن بشویم.
? به نظر بنده مرحوم علامه بهرغم تفکر برخی از بداندیشان که به ایشان نسبت میدادند که ایشان روی خوشی به روایات نداشت و میگفت قرآن کافی است و خودش قابلفهم است… اینها حقیقت بیانات مرحوم علامه را خوب درک نکردهاند، کسی که در اولین کتاب تفسیری خودش میگوید بینیم روایات چگونه با آیات سازگار است و چگونه آنها را هماهنگ کنیم، بگوییم این شخص توجهی به روایات ندارد، یا کسی که بیش آنچه در منابع تفسیری روایی مرسوم است، از روایات در تفسیر خودش استفاده میکند، بگوییم او به روایت بیاعتناست…
yon.ir/mQJgz
? @ofogh_howzah