در مقابل انسانهای بد دهن چه باید کرد؟
✅فرو بردن خشم یكی از فضائل اخلاقی است كه محدود به زمان یا مكان یا فرد خاصی نیست و در همه شرایط به عنوان یك فضیلت به حساب میآید. قرآن مجید یكی از اوصاف پرهیزكاران را “وَالْكَظِمِينَ الْغَيْظَ” میداند و این صفت را مقید به قید و وصفی نكرده است،[۱] یعنی در هر حال این صفت، پسندیده و قابل تحسین است.
این تصور باطلی است كسی فكر كند با خشمگین شدن میتواند فردی را تنبیه و مجازات كند و یا خود را تخلیه نماید.
امام علی علیه السلام شنیدند كه مردی به قنبر دشنام میگوید و قنبر برای جواب او خود را آماده كرده است. حضرت فرمود: “قنبر آرام باش! دشنام گویی را با خواری و بی اعتنایی واگذار كه با این كار خدا را خشنود و شیطان را خشمگین میسازی و دشمنت را كیفر میدهی” سپس قسم یاد كرد كه هرگز شخص با ایمان، پروردگار خود را از چیزی مانند حلم راضی نساخته و شیطان را از عملی مثل سكوت، خشمگین نكرده و احمق را همانند خاموشی مجازات ننموده است. البته حق دفاع برای همه كس محفوظ است.[۲]
اسلام ظلم پذیری و تسلیم در برابر زورگویی را نمی پذیرد، ولی دفاع منحصر در خشمگین شدن نیست. با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نیز میتوان از خویش دفاع كرد. در محكمه دادگاه معمولاً از موكل خود با استدلال و برهان و اقامه دلیل دفاع میكنند، بدون آن كه پرخاش نمایند. بنابراین برای پیشگیری از زورگویی یا جسارت بیشتر میتوان از راههای قانونی استفاده كرد، اما انتقام جویی و ارضای خشم كم با كرامت نفس و شأن انسانی منافات دارد، روش انحرافی است كه اسلام آن را تجویز نكرده است. امام علی علیه السلام میفرماید: «لا تفضحوا انفسكم تشفعوا غیظكم؛ برای آن كه غضب خویش را شفا بخشید، خود را رسوا نكنید».[۳]
در یك مورد خشم پسندیده است و آن خشمی است كه برای خدا باشد. امام علی علیه السلام یكی از امتیازات برتر ابوذر غفاری را خشم برای خدا میداند و خطاب به او میفرماید: “تو برای خداوند خشمگین شدی، پس تنها تكیه گاه و امید خویش را خدایی قرار ده كه برایش به خشم آمدی".[۴] هم چنین حضرت خشم آنان را كه دربرابر فاسقان و گناهكاران به خشم آمدند و وظیفه نهی از منكر را فراموش نكردند و در برابر شبهات بیدینان ساكت ننشستند، می ستاید و كار آنان را بزرگ میشمرد[۵] و میفرماید: “كسی كه فاسقان را دشمن دارد و برای خداوند در غضب شود، خدا نیز در حمایت از او به خشم میآید و در روز قیامت خشنودش میكند".[۶]
[۱]. آل عمران (۳)، آیه ۱۳۴.
[۲]. سفینةالبحار، ج ۱، ماده حلم، ص ۳۰۰.
[۳]. غررالحكم، ج ۶، ص ۲۷۷.
[۴]. نهج البلاغه، خطبه ۱۳۰.
[۵]. همان، نامه ۳۸.
[۶]. همان، نامه ۳۱.
? مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
? @pasokhgoo1 ?
#اخلاقی