ریحانه الزهرا

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

در مقابل انسانهای بد دهن چه باید کرد؟

13 تیر 1397 توسط ریحانه

✅فرو بردن خشم یكی از فضائل اخلاقی است كه محدود به زمان یا مكان یا فرد خاصی نیست و در همه شرایط به عنوان یك فضیلت به حساب می‏آید. قرآن مجید یكی از اوصاف پرهیزكاران را “وَالْكَظِمِينَ الْغَيْظَ” می‏داند و این صفت را مقید به قید و وصفی نكرده است،[۱] یعنی در هر حال این صفت، پسندیده و قابل تحسین است.

این تصور باطلی است كسی فكر كند با خشمگین شدن می‏تواند فردی را تنبیه و مجازات كند و یا خود را تخلیه نماید.
امام علی‏ علیه‏ السلام شنیدند كه مردی به قنبر دشنام می‏گوید و قنبر برای جواب او خود را آماده كرده است. حضرت فرمود: “قنبر آرام باش! دشنام گویی را با خواری و بی اعتنایی واگذار كه با این كار خدا را خشنود و شیطان را خشمگین می‏سازی و دشمنت را كیفر می‏دهی” سپس قسم یاد كرد كه هرگز شخص با ایمان، پروردگار خود را از چیزی مانند حلم راضی نساخته و شیطان را از عملی مثل سكوت، خشمگین نكرده و احمق را همانند خاموشی مجازات ننموده است. البته حق دفاع برای همه كس محفوظ است.[۲]
اسلام ظلم پذیری و تسلیم در برابر زورگویی را نمی‏ پذیرد، ولی دفاع منحصر در خشمگین شدن نیست. با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نیز می‏توان از خویش دفاع كرد. در محكمه دادگاه معمولاً از موكل خود با استدلال و برهان و اقامه دلیل دفاع می‏كنند، بدون آن كه پرخاش نمایند. بنابراین برای پیشگیری از زورگویی یا جسارت بیش‏تر می‏توان از راه‏های قانونی استفاده كرد، اما انتقام جویی و ارضای خشم كم با كرامت نفس و شأن انسانی منافات دارد، روش انحرافی است كه اسلام آن را تجویز نكرده است. امام علی‏ علیه‏ السلام می‏فرماید: «لا تفضحوا انفسكم تشفعوا غیظكم؛ برای آن كه غضب خویش را شفا بخشید، خود را رسوا نكنید».[۳]

در یك مورد خشم پسندیده است و آن خشمی است كه برای خدا باشد. امام علی‏ علیه ‏السلام یكی از امتیازات برتر ابوذر غفاری را خشم برای خدا می‏داند و خطاب به او می‏فرماید: “تو برای خداوند خشمگین شدی، پس تنها تكیه گاه و امید خویش را خدایی قرار ده كه برایش به خشم آمدی".[۴] هم چنین حضرت خشم آنان را كه دربرابر فاسقان و گناه‏كاران به خشم آمدند و وظیفه نهی از منكر را فراموش نكردند و در برابر شبهات بی‏دینان ساكت ننشستند، می‏ ستاید و كار آنان را بزرگ می‏شمرد[۵] و می‏فرماید: “كسی كه فاسقان را دشمن دارد و برای‏ خداوند در غضب شود، خدا نیز در حمایت از او به خشم می‏آید و در روز قیامت خشنودش می‏كند".[۶]

[۱]. آل عمران (۳)، آیه ۱۳۴.

[۲]. سفینةالبحار، ج ۱، ماده حلم، ص ۳۰۰.

[۳]. غررالحكم، ج ۶، ص ۲۷۷.

[۴]. نهج البلاغه، خطبه ۱۳۰.

[۵]. همان، نامه ۳۸.

[۶]. همان، نامه ۳۱.
? مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
? @pasokhgoo1 ?
#اخلاقی

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: عمومی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

ریحانه الزهرا

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • احکام
  • اقتصاد مقاومتی
  • بارداری
  • تمثیل
  • خانواده
  • سخن عالمان
  • شبهه
  • شهدا
  • صحیفه سجادیه
  • طب اسلامی
  • عمومی
  • قرانی
  • مناسبتی
  • مناسبتی
  • مهدویت
  • مهدویت حدیث
  • نهج البلاغه
  • پژوهش یار
    • فراخوان
    • مطالعه
    • معرفی سایت
    • معرفی محقق
    • معرفی نرم افزار
    • معرفی کتاب
    • مقاله نویسی
      • ارجاع دهی
      • انتخاب عنوان و موضوع مقاله
      • فهرست منابع
      • مقدمه
      • چکیده
      • کلیدواژه
  • گل و گیاه

Random photo

اعتماد به خدا
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس