نظم
بی نظمی یکی از آسیب های جدی در زندگی افراد است که آثار شوم این وضعیت را در ادارات می توان به هزینه زا بودن این کار برای بیت المال و فرسایشی شدن کار برای خود کارمند و مراجعه کننده اشاره داشت.
رعایت نظم و انضباط یکی از اموری است که در زندگی هر فرد از واجبات بشمار می آید و از جمله ملزمات کار یک کارمند رعایت نظم در کار اجرایی او می باشد.
امام علی(علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن و امام حسین می فرمایند:
«شما و همهی فرزندان و خانوادهام و تمامی کسانی که این نوشتهی من در آینده به آنها میرسد را به تقوای الهی و رعایت نظم سفارش می کنم.» [1]
بعضی از مصادیق نظم در امور اداری عبارتند از:
ـ نظم در ورود و خروج
ـ بایگانی منظم اسناد و مدارک و پروندهها
ـ ثبت اطلاعات دقیق در دفاتر مربوطه و رایانه و…
ـ خوش خط نویسی مطالب
ـ نظم در تعیین نوبتهای مراجعین و…
به همین دلیل بی نظمی و عدم رعایت نظم می تواند یکی از بزرگترین آسیبها و ایجاد مشکلات در بخش اداری و کارگری ادارت، محسوب شود و بینظمی و آشفتگی امور آثار مخربی بر روح و روان خود کارمند و مراجعان و همکاران دارد.
مصادیقی از تاثیرات مخرب بی نظمی در ادارات:
ـ افت کیفیت و کمیت کار، به دلیل لزوم دوباره کاری و صرف وقت برای از سرگیری کار برای خود کارمند و مراجعه کننده.
ـ بروز اشتباهات کاری
ـ تحمیل هزینه برای بیت المال
پی نوشت:
1). «أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُم»، شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)، هجرت، قم، چاپ، اول، 1414 ق، ص421.