پژوهش در کلام بزرگان
آلبرت انیشتین
گاه مدرسه را فقط وسیله ای برای انتقال حد اکثر ی از دانش آموزان و معلومات موجود در نسل حال رشد می دانند .اما این درست نیست زیرا معلومات چیزی مرده است ، حال آنکه مدرسه باید با زندگان سرو کار داشته باشد .
جان دیویی
دانش در آموزشی که با تفکر پیوند نخورده ، مرده و جامد و مانع تفکر است و کسی که ذهنش را با چنین دانشی پر کند هیچ گاه از تفکر مستقل بهره مند نخواهد شد .
ژان پیاژه
هرگاه چیزی را به کودک آموزش می دهیم مانع تفکر شده ایم تا او آن را کشف کند .
جعفر حبیب اللهی ” محقق ومدرس دانشگاه علوم پزشکی،":
رشدعلم محصول کارهای پژوهشی است وکمیت وکیفیت تحقیقات علمی وپژوهشی درهرجامعه ای زمینه سازتوسعه وپیشرفت آن جامعه است .”
به گفته “منوچهر فرهنک"،پژوهشگرواقتصاددان،"این پژوهش است که تمدن بشری راایجادکرد و دایره نفوذ انسان رادرکاینات گسترش داد. اگر انسان امروز قادر به رفتن به فضاست ، این موفقیت حاصل چیزی جزپژوهش نیست.پژوهش مهم ترین راه کشف ورفع مشکلات کشور است.
آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین قم:
ارتقای فرهنگ و تمدن هر جامعهای در سایه گسترش علم و توسعه بخشی به آن میسر خواهد شد و مهمترین ابزار در راه توسعه علم، تحقیق و پژوهش است.”
پژوهش، دستیابی به افقهای جدید، با روشی قابل دفاع در سایه خلاقیت است
بنجامین فرانكلین:
اگر به من بگویی، فراموش می كنم
اگر یادم بدهی، به خاطر میآورم
اما اگر درگیرم كنی، یاد میگیرم
فردوسی
ز هر کشوری گرد کن مهتران
از اختر شناسان و افسونگران
سخن سر بسر مهتران را بگوی
پژوهش کن و راستی بازجوی