کید عظیم
نظريه پردازانى كه نسبت به زن نظر منفى دارند، و همان ياوه هاى فرهنگهاى ظالمانه قرون را درباره زن تكرار مىكنند، سعى دارند از قرآن هم براى اثبات نظريه سخيف خويش شاهد بياورند و بگويند: در اين زن از نظر هويت آفرينشى مكار و حيلهگر و بند باز فتنهانگيز است دليل قرآنى داريم و آن دليل اين آيه است كه قرآن درباره مكر زنان اعلام كرده است:
إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ:
بىترديد مكر و نيرنگ شما زنان عظيم و بزرگ است ولى درباره مكر شيطان اين موجود شرير و رجم شده گفته است:
إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً:
يقيناً مكر شيطان و حيله و نيرنگش ضعيف است.
اين دستاويز غلط و برداشت نادرت را نسبت به همه زنان علامه طباطبائى در الميزان به اين صورت پاسخ دندان شكن داده است.
آيه شريفه إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً در ضمن آيات جهاد است، و خداوند با دادن وعده ثوابها و فضيلتها مسلمانان را فرمان جهاد مىدهد و در اين رابطه تأكيد كرده سپس مىفرمايد:
الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً:
مؤمنان در راه خدا جهاد مىكنند، و كافران در راه طاغوت به جنگ برمىخيزند، شما اى مؤمنان با دوستان شيطان بجنگيد كه بىترديد كيد و نقشه شيطان ضعيف است.
خداوند در اين مورد، از اين جهت طرح و كيد شيطان را ضعيف به حساب آورده كه در راه تقويت راه كارهاى طاغوت در برابر راه خدا قرار گرفته، و اين مسئله بسيار واضح است كه حيله و مكر شيطان كه در راه تقويت طاعوت به كار رفته و مىرود، هر چند نسبت به پيروان شيطان چشمگير و قوى است ولى در برابر قدرت بىنهايت حضرت حق و نصرت و يارى او نسبت به رزمندگان در راه خدا ضعيف و بدون كاربرد است.
سپس علامه طباطبائى اضافه مىكند: و اما معناى جمله
إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ:
يعنى مكر و حيله شما زنان بزرگ است كه در داستان حضرت يوسف آمده است اين است كه بايد با دقت توجه نمود كه چه زنانى در اين جمله مورد خطاب هستند و گفتار، گفتار كيست؟
روشن است كه اين جمله مربوط به جريان حضرت يوسف است پس از اين كه زليخا همسر عزيز مصر طرح و نقشهاى براى جذب يوسف به سوى خود كشيد و در اين زمينه نقشه و مكر او، كه نقشه يك زن هوسران و مشرك بود فاش شد و شوهرش به مكر و حيله آن زن آگاهى يافت، و خطاب به زليخا و همدستانش از زنان مشرك و آلوده قلب مصر گفت:
إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ:
بايد به دقت توجه كرد كه از آيات قبل از اين جمله معلوم مىشود گروهى از زنان هوسران مصر و دربارى منش آن كشور كه جز عيش و عشرت و هوسرانى چيزى از زندگى نمىدانستند نقشه جلب يوسف را به خود داشتند و يوسف براى مصونيت خود از مكر و نقشه آنان به خداوند قهار پناه برد و گفت:
وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ:
پروردگارا اگر مكر و حيله و نقشه خائنانه اين هوسرانان را از من برنگردانى نقشه و حيله آنان كارگر خواهد افتاد.
فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ:
خداوند مهربان دعاى يوسف را مستجاب كرد و كيد و نقشه هوسبازان مصرى را از يوسف برگرداند خدا شنونده دعا و داناى به امور است.
در تمام اين عبارات مرجع ضمائر فقط همان گروه از زنان مصرى است و بنابراين در عبارت إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ: نيز بنابر دلايل و شواهدى كه ذكر شد مورد خطاب فقط زنان مصر هستند نه ديگر زنان.
پس اين برداشت از قرآن مجيد كه منظور از إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ: همه زنان دنيا و اين مخلوق خاص است مىباشند برداشت نادرست و اشتباه است.
روى اين حساب اين حربه تبليغاتى بر ضد زنان كه كيد و مكر آنان را از كيد شيطان بزرگتر قلمداد كردن و تمام نقشههاى مكارانه دنيا را در مكر زنان خلاصه نمودن و آن را بر عهده همه زنان جهان در هر عصر و زمان و در هر منطقه و مكان انداختن اشتباهى است بزرگ و تهمتى است ناروا و نسبت دادن آن به پروردگار در حالى كه سخن عزيز مصر است نيز اشتباه فاحش و بزرگى است.
امام خمينى رضوان الله عليه در نظريه نسبت به زنان شايسته مىگويد: اگر زنان شجاع و انسانساز از ملتها گرفته شود، ملتها به شكست و انحطاط كشيده مىشوند.
من فكر مىكنم آنان كه از فرهنگهاى جاهلى نسبت به زن انديشه و فكر گرفتهاند، و به همين خاطر همه زنان را از ابتداى آفرينش زن تا پايان كار موجود شرير، طفيلى، داراى روح شيطانى، مكار، حیله گر مىدانند اگر به خود زحمت مطالعه در حيات زنانى كه قرآن از آنان ياد كرده، و در تاريخ انسانى مطرحاند بدهند، از باب نمونه در زندگى سراسر كرامت حوا، مادران انبيا، به ويژه مادر موسى، آسيه همسر فرعون، مريم كبرى، و برتر از همه صديقه طاهره فاطمه زهرا آن منبع عصمت و طهارت، خديجه كبرى، زينب سلام الله عليها، رباب همسر بزرگوار حضرت سيد الشهداء و زنانى كه حيات آنان در شش جلد رياحين الشريعه و اعلام النساء اتليدى و چند جلد زنان قهرمان آمده مطالعه كنند از فكر شيطانى خود و قضاوتهاى نابجا و باطلشان دست برداشته و ديدى مثبت نسبت به اين نعمت الهى و مكمل زندگى مرد، و تربيتكنندگان انسانهاى والا پيدا مىكنند.
صدوق در كتاب پر قيمت خصال روايت مىكند:
«ان النبى قال: اشتاقت الجنة الى اربع من النساء مريم بنت عمران و آسيه بنت مزاحم زوجه فرعون و خديجه بنت خويلد زوجة النبى فى الدنيا و الآخرة و فاطمة بنت محمد:»
پيامبر فرمود: بهشت مشتاق چهار زن است:
مريم دختر عمران، و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون، و خديجه دختر خويلد همسر پيامبر، و فاطمه دختر محمد،
منبع : پایگاه عرفان