مامنتظریم!
#همدلی_برای_ظهور
#عید_نو_عهد_نو
#نیمه_شعبان
#همدلی_برای_ظهور
#عید_نو_عهد_نو
#نیمه_شعبان
✅مضطَر میدونی یعنی چی؟
✍مدل دعاهای امام زمان اینه که باید از خواب بیدار شی: دعای ندبه، دعای عهد… یعنی تو خوابی. یعنی بفهمیم بی پدریم. مضطر بشیم، کما اینکه مضطر نیستیم. به خدا نیستیم…
مضطر میدونی یعنی چی؟ مُضطر اونیه که عزیزش تو سی سی یو باشه. خبر بیارن دکتر ازش قطع امید کرده. نمی بینیش دیگه. چطور میشی؟ غذا بیارن جلوت می تونی بخوری؟! اون موقع صبح جمعه نیاد دیوانه ای
این اضطراره که امام زمان رو می کشه پایین. به والله قسم سه شنبه شب مضطر بشیم، چهارشنبه ما امام زمان رو کشیدیم آوردیم. ول کن جمعه رو… ول کن سفیانی و…
?تو مضطر نیستی، تو در عطش مهدی نمی سوزی… تا نخوایش هزار جمعه بگذره، هزار سفیانی ظهور کنه، او نخواهد آمد… چون امام رو باید خواست…
? استاد علی اکبر رائفی پور
✍ @baranerahmattt
?همیشه………
محتاج باران رحمت توهستیم?
✍بهار یعنی؛ باران فراوان، جوشش نهرها و پر آب شدن رودخانه ها… بهار یعنی؛ نم نم باران و بوی طراوتی که دائما به مشام می رسد. بهار یعنی تازگی، نو شدن و حسّ شیرینِ زندگی و صفا…
? «السَّلامُ عَلی رَبیعٍ الاَنام وَ نَضرة الأیّام»
? سلام بر «بهار مردم» و «خرّمی دلها»…
مهدی جان! تو «ابر بارنده، باران پیاپی و چشمه ی جوشان» هستی. هنگام ظهورت از کویرها و خشکی ها، سخنی نباید گفت؛ زیر قدمهایت همه چیز رنگ سرسبزی و تازگی دارد… سلام بر تو…
? فصلنامه انتظار، شماره۱۲
داستانی عجیب درباره حسد
در زمان یکی از خلفا، مرد ثروتمندی غلامی خرید. از روز اولی که او را خرید، مانند یک غلام با او رفتار نمی کرد، بلکه مانند یک آقا با او رفتار می کرد. بهترین غذاها را به او می داد، بهترین لباسها را برایش می خرید، وسائل آسایش او را فراهم می کرد و درست مانند فرزند خود با او رفتار می کرد. غلام می دید که اربابش همیشه در فکر است، همیشه ناراحت است. بالاخره ارباب حاضر شد او را آزاد کند و سرمایه زیادی هم به او بدهد.
ویژگیهای مشترک دشمنان امام حسین علیه السلام و امام زمان (عج*
یک شب ارباب درد دل خود را با غلام در میان گذاشت و گفت: من حاضرم تو را آزاد کنم و این مقدار پول هم بدهم، ولی می دانی برای چه اینهمه خدمت به توکردم؟ فقط برای یک تقاضا، اگر تو این تقاضا را انجام دهی هر چه که به تو دادم حلال و نوش جانت باشد، و بیش از این هم به تو می دهم ولی اگر این کار را انجام ندهی من از تو راضی نیستم. غلام گفت: هر چه تو بگوئی اطاعت می کنم، تو ولی نعمت من هستی و به من حیات دادی. گفت: نه، باید قول قطعی بدهی،
می ترسم اگر پیشنهاد کنم، قبول نکنی. گفت: هر چه می خواهی پیشنهاد کنی بگو، تا من بگویم ” بله “. وقتی کاملا قول گرفت گفت: پیشنهاد من این است که در یک موقع و جای خاصی که من دستور می دهم، سر مرا از بیخ ببری. گفت: آخر چنین چیزی نمی شود. گفت: خیر، من از تو قول گرفتم و باید این کار را انجام دهی. نیمه شب غلام را بیدار کرد، کارد تیزی به او داد، و با هم به پشت بام یکی از همسایه ها رفتند. در آنجا خوابید و کیسه پول را به غلام داد و گفت: همینجا سر من را ببر و هر جا که دلت می خواهد برو.
غلام گفت: برای چه؟ گفت: برای اینکه من این همسایه را نمی توانم ببینم. مردن برای من از زندگی بهتر است. ما رقیب یکدیگر بودیم و او از من پیش افتاده و همه چیزش از من بهتر است. من دارم در آتش حسد می سوزم، می خواهم قتلی به پای او بیفتد و او را زندانی کنند. اگر چنین چیزی شود، من راحت شده ام.
راحتی من فقط برای این است که می دانم اگر اینجا کشته شوم، فردا می گویند جنازه اش در پشت بام رقیبش پیدا شده، پس حتما رقیبش او را کشته است ، بعد رقیب مرا زندانی و سپس اعدام می کنند و مقصود من حاصل می شود! غلام گفت: حال که تو چنین آدم احمقی هستی، چرا من این کار را نکنم؟ تو برای همان کشته شدن خوب هستی. سر او را برید، کیسه پول را هم برداشت و رفت. خبر در همه جا پیچید. آن مرد همسایه را به زندان بردند، ولی همه می گفتند اگر او قاتل باشد، روی پشت بام خانه خودش که این کار را نمی کند. پس قضیه چیست؟ معمائی شده بود. وجدان غلام او را راحت نگذاشت، پیش حکومت وقت رفت و حقیقت را اینطور گفت: من به تقاضای خودش او را کشتم. او آنچنان در حسد می سوخت که مرگ را بر زندگی ترجیح می داد. وقتی مشخص شد قضیه از این قرار است،هم غلام و هم مرد زندانی را آزاد کردند.
چطور حسادت مان را از بین ببریم؟
چه بسیار چیزهایی که شما دوست دارید و به ضرر شمایند، و .» عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم وَعسی أن تُحِبّوا شیئاً وهو شَرٌّ لکم « : 5. ایمان به آیه 252 بقره
چه بسیار چیزهایی که دوست ندارید که به سود شمایند. سعی کنیم وقتی نعمت به دیگران می رسد، شکرگذار و خوشحال باشیم و همه را اعضای خانواده خودمان بدانیم؛ و موقع بدی رسیدن به دیگران نیز ناراحت شویم.
افراد زیادی برای حسادت با امام حسین علیه السلام جنگیدند، و می گفتند چرا او نوه پیامبر (ص)باشد ما نباشیم؟ چرا او امام باشد ما نباشیم؟ خواصی که در مدینه ماندند و به یاری اباعبدالله نیامدند، می گفتند چرا او دستور بدهد.جمله حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید: شما از حسادت بود که حسین را کشتید؛ ممکن است بعد از ظهور ولی عصر (عج) نیز برخی افراد بخاطر حسادت با ایشان بیعت نکنند.
آيا ميشود تمام کار هاي خيرمان را هرچند کوچک باشد به نيابت از امام زمان انجام دهيم؟
در مورد انجام مستحبات به نيت ديگري اگر به صورت هديه کردن ثواب باشد در تمام مستحبات جايز است و هيچ اشکالي ندارد،(و چه کسي بهتر از امام زمان(عج) که ثواب اعمال مستحبي خود را به ايشان هديه کنيم)
?نکته :
“هديه"، ظهور و بروز “توجه و محبت” ميباشد؛ بنابر اين “هديه دادن ثواب اعمال به اهل عصمت عليهم السلام و به ويژه امام عصر و زمان [که ما امّت ايشان هستيم]، بيانگر و نمود توجه و محبت به آن بزرگواران ميباشد.
?نکته ديگر اينکه معصومين عليهم السلام، به کسي بدهکار نميمانند:
نه خداوند سبحان به هيچ يک از بندگانش بدهکار ميشود [که هر نعمتي از اوست و بندگان بايد شاکر باشند]، و نه اهل عصمت عليهم السلام که انسانهاي کامل هستند، صفوة الله، خليفة الله و امام الرحمة هستند، به کسي بدهکار ميمانند.
بنابر اين چنين نيست که کسي گمان کند که ميتواند در مستحبي (اگر چه آغاز به سلام) از آنان پيشي بگيرد [بلکه هر موقع که متوجه شديد و سلام داديد، پاسخ سلام آنهاست]؛ و يا چيزي به آنها هديه دهد، و هديهي مضاعفي دريافت ننمايد.
☘️مگر نفرمودند: ” به هنگام تنگدستي نيز صدقه دهيد “؟ چرا؟ چون صدقه را در راه خدا ميدهي و او مضاعفش را به خودت بر ميگرداند. مگر نفرمود: در راه خدا قرض الحسنه بدهيد؟ چرا؟! چون مضاعفش را به خودت بر ميگرداند، به جان و مال و دين و ايمانت “برکت = ماندگاري” ميدهد.
« مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ » (الحديد، 11)
ترجمه: کيست که به خدا وام نيکو دهد (و از اموالي که به او ارزاني داشته انفاق کند) تا خداوند آن را براي او چندين برابر کند؟ و براي او پاداش پرارزشي است!
?ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ:
دیشب به خودم گفتم :
شعور یک گیاه در وسط زمستان، از تابستان گذشته نمیآید، از بهاری میآید که فرا میرسد …
گیاه به روزهای که رفته نمیاندیشد، به روزهایی میاندیشد که می آید، اگر گیاهان یقین دارند که بهار خواهد آمد …
چرا ما انسانها باور نداریم که روزی خواهیم توانست به هر آن چه میخواهیم، دست یابیم ؟!
جبران_خلیل_جبران
@mohandesy.z
در زیارتنامه حضرت معصومه سلامالله علیها ضمن مرور عالیترین معارف شیعه، مواردی به امام زمان (عج) اشاره شده است.
?زائر هنگام عرض ادب به پیشگاه پیشوای دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف با جمله (السلام علی الوصی من بعده) سلام مینماید و از خداوند درخواست میکند بر آخرین خلیفه خود، صلوات بفرستد:
?«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِک؛ خدايا درود فرست بر نورت،و چراغت، و نماينده نماینده ات،و جانشين جانشينت، حجّتت بر آفريدگانت.»
?القابِ مبارکی در این زیارت نامه آمده، که حاوی نکات بسیار ارزندهای است. [1]
لقبهای امام زمان علیهالسلام در این زیارت نامه عبارت است از:
?1. «نورک»:
امام مهدی علیهالسلام نور خداوند است. در دعاهای فراوانی، به این لقب آن حضرت اشارهشده است، مانند: «السلام علیک یا نورالله الذی یهتدی به المهتدین؛ سلام بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره می يابند» [2]
?2. «سراجک»:
یوسف زهرا سلامالله علیها در این عصر، چراغ راه هدایت است. او «سراج الله» است و تاریکیها را میزداید و چشمها و دلها را به خداوند متعال متوجه مینماید.
تنها در این زیارت نامه، لقب نورانی «سراج» برای حضرت مهدی علیهالسلام به کار برده شده است. در هیچ دعا و زیارت نامهای، این لقب برای آن حضرت بهکار برده نشده است.
در قرآن کریم نیز آخرین پیامبر الهی صلی الله علیه و آله به «سراج» تشبیه شده است [3]
?3. «ولی ولیک»:
حضرت مهدی علیهالسلام «ولی الله الاعظم» است [4] زائران حضرت معصومه سلامالله علیها با زمزمه این عبارت، اعتراف به پذیرش ولایتِ آخرین پیشوای آسمانی مینمایند.
?4. «وصی وصیک»:
امام حسن عسکری (ع)چند لحظه پیش از شهادتش، به فرزند بزرگوارش فرمود: «آبشر یا بُنی، فانتَ صاحبالزمان، و انتَ المهدی، و انتَ حجة الله علی ارضه و انتَ ولدی و وصیی؛ فرزندم، مژده باد بر تو، که صاحبالزمان هستی. تو مهدی و حجّت خدا بر روی زمین، و فرزند و جانشین من هستی». [5]
?5. «حجتک علی خلقک»:
حضرت مهدی علیهالسلام «حجةالله» است. این لقب از مشهورترین لقبهای آن حضرت است و بیشتر محدثان آن را ذکر کردهاند و در بسیاری از ادعیه به چشم میخورد.[6] از قید «علی خلقک» استفاده میشود که آن حضرت، بر تمام مخلوقات حجّت است و زمین هیچ گاه خالی از حجّت نیست و حجّت خدا در این عصر، گرچه غایب است، ولی حاضر است.
پی نوشتها:
[1] بحارالانوار ج 102، ص 266
[2] مفاتیحالجنان؛ دعای روز جمعه، دعای نیمه شعبان، زیارت حضرت صاحب الامر(ع)و ….
[3] سوره احزاب، آیه 46: «و داعیا الی الله باذنه و سراجاً منیرا»
[4] نجم الثاقب، ص 124
[5] بحارالانوار، ج 52، ص 17؛ روزگار رهایی، ج 1، ص 151
[6] نجم الثاقب، ص 68. در دعای توسل نیز می گوییم: «یا حجة الله علی خلقه»
???
کانال حرم حضرت معصومه (س)
@astanqom
برای اینکه در انجام فرمان الهی مخصوصا نماز، با خشوع باشیم، چه کنیم؟
? آیتالله بهجت قدسسره: در اول نماز، توسل حقیقی به امام زمان(عج) کنید و عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید.
(برگی از دفتر آفتاب، ص١٣٠)
@bahjat_ir?
تعهدي كه به ما دادي يادت نرود، نماز اول وقت!»
? … صداي اذان از راديو ماشين به گوش رسيد، جواني كه در كنارم نشسته بود بلند شد و به طرف راننده رفت و به او گفت: آقاي راننده! مي خواهم نماز بخوانم.
راننده با بي تفاوتي و بي خيالي گفت: برو بابا حالا كي نماز مي خواند! بعدش هم توجهي به اين مطلب نكرد، ولي جوان با جديت گفت:
به تو مي گويم نگهدار!
? راننده فهميد كه او بسيار جدي است، گفت: اينجا كه جاي نماز خواندن نيست، وسط بيابان، بگذار به يك قهوه خانه يا شهري برسيم، بعد نگه مي دارم.
خلاصه بحث بالا گرفت راننده چاره اي جز نگه داشتن نداشت.
? بالاخره ماشين را در كنار جاده نگه داشت، جوان پياده شد و نمازش را با آرامش و طمأنينه خواند، من هم به تأسي از وي نماز خواندم. پس از نماز وقتي در كنار هم نشستيم و ماشين حركت كرد از او پرسيدم: چه چيز باعث شده كه نمازتان را اول وقت خوانديد؟
? گفت: من به امام زمانم، حضرت ولي عصر(عج) تعهد داده ام كه نماز را اول وقت بخوانم.
تعجب من بيشتر شد، گفتم: چگونه و به خاطر چه چيز تعهد داديد؟
? گفت: من قضيه و داستاني دارم كه برايتان بازگو مي كنم، من در يكي از كشورهاي اروپايي براي ادامه تحصيلاتم درس مي خواندم، چند سالي بود كه آنجا بودم، محل سكونتم در يك بخش كوچك بود و تا شهر كه دانشگاه در آن قرار داشت فاصله زيادي بود كه اكثر اوقات با ماشين اين مسير را طي مي كردم. ضمناً در اين بخش، يك اتوبوس بيشتر نبود كه مسافران را به شهر مي برد و برمي گشت. براي فارغ التحصيل شدنم بايد آخرين امتحانم را مي دادم، پس از سال ها رنج و سختي و تحمل غربت،
? خلاصه روز موعود فرا رسيد، درس هايم را خوب خوانده بودم، آماده بودم براي آخرين امتحان سوار ماشين اتوبوس شدم و پس از چند دقيقه، اتوبوس در حالي كه پر از مسافر بود راه افتاد، من هم كتاب جلويم باز بود و مي خواندم، نيمي از راه آمده بوديم كه يكباره اتوبوس خاموش شد، راننده پايين رفت و كاپوت ماشين را بالا زد، مقداري موتور ماشين را نگاه كرد و دستكاري نمود، آمد استارت زد، ماشين روشن نشد، دوباره و چندين بار همين كار را كرد، اما فايده اي نداشت، (اين وضعيت) طولاني شد و مسافران آمده بودند كنار جاده نشسته و بچه هاي شان بازي مي كردند و من هم دلم براي امتحان شور مي زد و ناراحت بودم، چيزي ديگر به موقع امتحان نمانده بود، وسيله نقليه ديگري هم از جاده عبور نمي كرد كه با او بروم، نمي دانستم چه كنم، در اضطراب و نگراني و نااميدي به سر مي بردم، تا شهر هم راه زيادي بود كه نمي شد پياده بروم، پيوسته قدم مي زدم و به ماشين و جاده نگاه مي كردم كه همه تلاش هاي چندسالهام از بين مي رود و خيلي نگران بودم.
? يكباره جرقه اي در مغزم زد كه ما وقتي در ايران بوديم در سختي ها متوسل به امام زمان(عج) مي شديم و وقتي كارها به بن بست مي رسيد از او كمك و ياري مي خواستيم، اين بود كه دلم شكست و اشكم جاري شد، با خود گفتم: يا بقية اللَّه! اگر امروز كمكم كني تا به مقصدم برسم، قول مي دهم و متعهد مي شوم كه تا آخر عمر نمازم را هميشه سر وقت بخوانم.
? پس از چند دقيقه آقايي از آن دورها آمد و رو كرد به راننده و گفت: چه شده؟ (با زبان خود آنها حرف مي زد). راننده گفت: نمي دانم هر كار مي كنم روشن نمي شود. مقداري ماشين را دست كاري كرد و كاپوت را بست و گفت: برو استارت بزن!
? چند استارت كه زد ماشين روشن شد، همه خوشحال شدند و سوار ماشين گشتند و من اميدي در دلم زد و اميدوار شدم، همين كه اتوبوس مي خواست راه بيفتد، ديدم همان آقا بالا آمد و مرا به اسم صدا زد و گفت: «تعهدي كه به ما دادي يادت نرود، نماز اول وقت!» و بعد پياده شد و رفت و من او را نديدم.
? فهميدم كه حضرت بقية اللَّه امام عصر(عج) بوده، همين طور اشك ميريختم كه چقدر من در غفلت بودم. اين بود سرگذشت نماز اول وقت من.
? نماز و عبادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، عباس عزيزی، ص ٨٥
#داستان_نماز
❣ مرکز تخصصی نماز ❣
@namazmt
در بارة وضعيت جهان پس از حضرت مهدي( و جانشين آن حضرت ديدگاههاي متفاوتي ارائه شده است که برخي نيز مخالف يکديگر است. از آن جايي که جهتگيري ديدگاهها بين شيعه و اهل سنّت به طور کلّي مخالف يکديگر است به هر دو ديدگاه اشاره ميگردد:
يکم. ديدگاه اهل سنّت
ديدگاه اهل سنّت اين است که پس از وفات مهدي( هيچ خير و برکتي در زندگي نخواهد بود656. و دنيا به صورت هرج و مرج تا قيامت ادامه خواهد داشت.657
عليبن حسام در کتاب البرهان في علامات مهدي آخرالزمان بابي را با عنوان في موت المهدي( و ذکر احوال تقع بعده فراهم آورده و در آن به چگونگي وفات آن حضرت و رخدادهايي که پس از ايشان به وقوع خواهد پيوست اشاره کرده است و به طور عمده رواياتي را نقل کرده که سخن از فتنهها و شرها پس از وفات آن حضرت به ميان آورده است.658
مقدسي شافعي در عقد الدرر روايتي را از پيامبر اکرم ( به نقل از ابوسعيد خدري آورده که در پايان آن چنين ميخوانيم: ]حکومت مهدي[ همچنان تا هفت يا هشت يا نه سال ادامه خواهد يافت سپس هيچ خيري در زندگيِ پس از او نيست.659
دوم. ديدگاه پيروان اهل بيت(
اگر چه سمت و سوي نگرگاهها در بين ايشان, جهان پس از حضرت مهدي( را به طور عمده بر خير و صلاح معرفي نموده, اما به بيانهاي متفاوتي ذکر شده و البته غير از اين نيز از حکمت و لطف الهي انتظار نيست. چرا که چگونه ميتوان تصوّر کرد پس از انتظاري چندين صد ساله, يا چند هزار ساله, پس از حکومتي کوتاه مدت, فرجام زندگي بر زمين, به هرج و مرج پايان پذيرد.
برخي از مهمّترين آنها بدين قرار است:
1. وضعيت جهان پس از مهدي( بر خير بوده, و جانشينان آن حضرت از بين رجعتکنندگان خواهند بود.
همانگونه که پيش از اين اشاره شد يکي از اعتقادات راسخ در ميان شيعيان باورداشت رجعت و بازگشت دو گروه از مؤمنان خالص و کافران خالص است و يکي از مسائلي که در آنجا مطرح شده حکومت برخي از رجعتکنندگان مؤمن خالص است. البته چگونگي اين حکومت به روشني بيان نشده است.
کساني که بر اين ديدگاه پافشاري ميکنند افزون بر ادلة فراواني که از آيات و روايات ارائه مينمايند660 ميگويند رواياتي که ميگويد هرگز زمين از حجت خالي نخواهد ماند جهان پس از حضرت مهدي( را ناگزير به دو گونه تصوير خواهد کرد:
الف ـ بي درنگ قيامت بر پا شود.
ب ـ حجتهايي از طرف پروردگار واسطة فيض باشند. و از آن جايي که ائمه به تصريح پيامبر بيش از 12 نفر نخواهند بود پس کساني که بر مردم حکومت خواهند کرد، همانا ائمه( هستند.
2. جهان پس از حضرت مهدي( همواره با حکومت 12 مهدي اداره خواهد شد.
شيخ طوسي با ذکر سند از علي( نقل کرده که در شبي که پيامبر اکرم( رحلت فرمود مطالبي را به ايشان املا نموده که در آن پس از اشاره به ائمه دوازدهگانه آنگاه که به واپسين پيشوا رسيده چنين فرموده است: پس آنگاه که حضرتش (امام حسن عسکري() را هنگام وفات فرا رسيد پس آن (امر امامت) را به فرزندش محمّد تسليم مينمايد. پس ايشان دوازده امام هستند. سپس بعد از او دوازده مهدي خواهد بود….661
شيخ صدوق نيز از ابوبصير آورده است که به امام صادق( عرض کردم از پدر شما شنيدم که فرمود پس از قائم دوازده مهدي خواهد بود. امام صادق( فرمود: همانا ايشان فرمود دوازده مهدي و نفرمود دوازده امام ولکن ايشان گروهي از شيعيان ما هستند که مردم را به دوستي ما و شناخت حق ما دعوت مي کنند.662
امام صادق(به ابوحمزه فرمود: اي ابوحمزه! همانا پس از قائم يازده مهدي از ما از فرزندان حسين خواهد بود.663
3. جهان پس از آن حضرت بر نيکويي است و تا بر پايي قيامت حکومت تنها در دست اولياي الهي خواهد بود.
دليل اين ديدگاه روايتي است که در آن آمده خداوند در شب معراج به رسول گرامي اسلام( فرمود: پس هر آينه او را به سپاهيان خويش ياري خواهم کرد و او را به فرشتگان خويش مدد خواهم نمود تا آن که دعوتم برتري يابد و آفريدگان بر يکتاپرستيام گرد آيند آنگاه پادشاهي او را ادامه خواهم داد و تا قيامت اوليايم چنين خواهند کرد.664
نرم افزار دانشنامه مهدویت